تحریم‌های جدید آمریکا علیه شبکه حامی برنامه پهپادی جمهوری اسلامی

شرکت «پیشگام الکتریک صفه» در ایران و مدیرعامل آن در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند

پهپاد مهاجر۱۰ - ATTA KENARE / AFP

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه، ۲۷ سپتامبر (۵ مهر)، پنج نهاد و دو فرد مستقر در ایران، چین، هنگ‌کنگ، ترکیه، و امارات متحده عربی را تحریم کرد.

آمریکا اعلام کرد که این افراد و نهادها در تهیه قطعات حساس برنامه پهپادی ایران مشارکت داشته‌اند. این شبکه تامین محموله‌ها و تراکنش‌های مالی در حمایت از سازمان جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تهیه سرووموتورها را، که جزء حیاتی مورد استفاده در پهپادهای سری شاهد ایران است، تسهیل کرده است.

بر اساس تحریم‌های جدید آمریکا، شرکت «پیشگام الکتریک صفه» در ایران و مدیرعامل آن امروز در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند. خزانه‌داری آمریکا نوشته است که این شرکت هزاران سرووموتور برای پروژه پهپادی ایران را، به ارزش صدها هزار دلار، برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خریداری کرده است. حمیدرضا جان‌قربانی مدیر این شرکت است.

آمریکا همچنین شرکت هنگ‌کنگی هایمارک و نیز «فن یانگ»، یکی از مسئولان این شرکت را، به‌دلیل فروش سرووموتورها به ارزش بیش از یک میلیون دلار به  شرکت «پیشگام الکتریک صفه» تحریم کرده است. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است که فن یانگ با جعل فاکتورهای فروش چند هزار سرووموتور، تلاش کرده است هویت مشتری نهایی را، که ایران بوده است، مخفی کند.

آمریکا همچنین اعلام کرده است که فن یانگ و شرکت هایمارک سرووموتورهایی به ارزش بیش از صد هزار دلار در اختیار حوثی‌های یمن قرار داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خزانه‌داری آمریکا همچنین شرکت‌های «دال انرژی» (Dal Enerji) و «آنکا پورت» (Anka Port) مستقر در ترکیه و عمده‌فروشی فرهاد قائدی، مستقر در امارات متحده عربی را، که حمل‌ونقل هزاران سرووموتور را از طریق دبی به ایران تسهیل کرده است، در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

ایران برای حمایت از حمله غیرقانونی روسیه به اوکراین، پهپادهای شاهد۱۳۶ به روسیه داده است. یکی از سرووموتورهای یافت‌شده در بقایای شاهد۱۳۶ روسیه را، که اخیرا در اوکراین سرنگون شده است، این شبکه تحریم‌شده خریداری کرده است.

برایان نلسون، معاون خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گفت که پهپادهای ساخت ایران همچنان ابزاری کلیدی برای روسیه در حمله به اوکراین‌، از جمله علیه شهروندان و زیرساخت‌های حیاتی آن کشورند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) نیز هفت فرد و چهار نهاد مستقر در ایران، چین، روسیه و ترکیه را به‌ اتهام کمک و همکاری با برنامه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین حکومت ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

همچنین، شورای اتحادیه اروپا روز ۲۳ ژوئن (۲ تیر) هفت نهاد وابسته به جمهوری اسلامی ایران، از جمله چهار شرکت ایرانی را به‌علت نقش داشتن در تولید و ارسال پهپادها به روسیه تحریم کرد.

در فهرست تحریم‌های اروپا می‌توان نام شرکت طراحی و ساخت موتورهای هوایی (داما)، شرکت اوج پرواد ما دو نفر (مادو)، شرکت پرآور پارس، و صنایع هوایی شاهد را دید.

آمریکا، بریتانیا، کانادا، و اتحادیه اروپا در یک سال گذشته با اعمال چند بسته تحریمی کوشیده‌اند شبکه حمایت از پروژه تولید پهپادهای جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار دهند. با این حال، مشخص نیست این تحریم‌ها تا چه اندازه توانسته است بر برنامه پهپادی جمهوری اسلامی اثر بگذارد.